بالا
ورود به حساب کاربری
ثبت نام کنید
ارسال این مطلب برای دوستان

تیر خلاص تاج و وزیر ورزش به فوتبال ؛ ادامه دادن با کی روش خود کشی است !

تمام معایب ادامه همکاری فدراسیون فوتبال با کارلوس کی روش به قلم فرزاد بیگی

نویسنده : ParsFootball NewsAgency
تعداد نظرات کاربران : 0 نظر
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۴ دی ۱۴۰۱ | ۱۵:۰۳

شنیده ها حکایت از تمایل فدراسیون فوتبال بر ادامه همکاری با کارلوس کی روش تا پایان جام ملت های آسیا دارد . تصمیمی که ممکن است فوتبال ملی ما را سال ها به عقب ببرد .

خبرگزاری فوتبال ایران پارس فوتبال دات کام :

حمایت های تمام قد و ادامه دار وزیر ورزش و پافشاری فدراسیون در تأیید و تکریم « کارلوس کی روش »، به همراه خاموش شدن ناگهانی آتشبار طعن و کنایه رادیو، تلویزیون و رسانه های همسو به نظر نشان دهنده تصمیم زعمای قوم برای ابقای مرد پرتغالی و ادامه حضور او بر نیمکت تیم ملی است.

البته که در شرایط حاضر دشواریهای مالی و غیر مالی مختلفی در مسیر استخدام سرمربی کارآمد خارجی وجود دارد و سوابق مدیران فدراسیون هم در انتخابهای عاجل و سریع چندان روشن نیست. با این حال ضرورتی فراتر از کسب نتیجه در جام ملتها، هر ایرانی علاقه مندی را در خصوص تبعات ادامه حضور پیرمرد پرتغالی نگران کرده، ناگزیر به هشدار می کند.


آنچه در احوالات کنونی مهم تر و حیاتی تر از کسب نتیجه در جام ملتهاست، خدشه دار شدن یکپارچگی ملت در حمایت از تیم ملی فوتبال است. برخلاف نظر کسانی که بشکل موسمی به فوتبال و وقایع آن علاقه نشان می دهند؛ معضل از دست رفتگی اتحاد و الهام بخشی تیم ملی به روزهای منتهی به جام جهانی 2022 ختم نمی شود. به عبارت دیگر این رشته سر دراز دارد و ریشه اش به سال های طولانی حکمرانی بلا معارض « کی روش» در فوتبال ایرانی باز می گردد.

روزگاری که پیرمرد پرتغالی فوتبالمان را بر پایه یک انگاره متوهمانه؛ عرصه رقابت و دشمنی بی پایان با «برانکو ایوانکویچ» کرده بود. نتیجه آن دعوا جز دمیدن در آتش دو دستگی هواداران پر تعداد سرخابی و گره خوردن سرنوشت تیم ملی با این دو گانه سازی چه بود؟ جز این بود که قریب به اتفاق تیفوسی های آبی سمت «کی روش» ایستادند و سرخ ها نیز از سرمربی خودشان حمایت کردند؟ کار بجایی رسید که برای جماعتی نه چندان کم تعداد ، نتایج الاهلی عربستان و عمان و مقایسه اش با نتایج کلمبیا و مصر از اهمیت به مراتب بیشتری نسبت به نتایج تیم های داخلی برخوردار بود. روزی نبود که تبعات این اختلاف در رسانه های مجازی و غیر مجازی دیده نشود. هو شدن «اسکوچیچ» در ورزشگاه آزادی از اثرات همین دو دستگی نامبارک بود.


نکته تلخ تر اینکه بازیکنان تیم ملی نیز هرگز نتوانستند از سایه سنگین کی روش خلاص شوند. درست است که انهدام تیم «اسکوچیچ» دلایل بسیار داشت؛ اما آنچه بی گمان تیر خلاص را به اتحاد تیم ملی شلیک کرد، طرح موضوع بازگشت «کی روش»، علنی شدن جنگ استوری ها، مقابله آشکار ستاره های تیم با «دراگان» به پشت گرمی نامزدهای قدرتمند انتخابات فدراسیون و البته طنازی های اینستاگرامی پیرمرد بود. «کارلوس» حتی پس از بازگشت و علی رغم برخی امیدواری های اولیه، هرگز تلاشی برای ترمیم اتحاد از دست رفته نکرد و در نهایت با مردان مورد اعتماد به مصاف انگلستان، ولز و آمریکا رفت. تصمیمی چنان افراطی، که برپایه آن تیم ملی به پیرترین تیم جام تبدیل شد و نتایجش سرسخت ترین هواداران مرد پرتغالی را ناامید کرده، سرمایه اجتماعی او را تا حدود زیادی از بین برد.


در هرحال جام جهانی به پایان رسید و زندگی ادامه دارد. اکنون تیم ملی بیش از هر زمان دیگری به یک سرمربی کاریزماتیک و مولف نیاز دارد. مردی مقبول و مورد وثوق که از یکسو توان بازسازی ساختار معیوب شده تیم ملی ستاره سالار کنونی را داشته باشد و از سوی دیگر بتواند طیف های مختلف هواداری و سلایق مختلف را بطور حد اکثری پشت سر تیم ملی متحد کند. قطع به یقین «کارلوس کی روش» به سبب سابقه پیش گفته گزینه مناسبی برای این قبیل بازسازی ها نیست. حضور بلند مدت او بیش از آنکه متحد کننده باشد؛ متفرق کننده و حساسیت زا بوده است. همانطور که در شرایط حاضر انتخاب برانکو، استراماچونی، قلعه نویی، جواد نکونام و فرهاد مجیدی که همگی سابقه و خاستگاه رنگی دارند، فارغ از داشتن یا نداشتن صلاحیت فنی، هرگز نخواهد توانست به ترمیم یکپارچگی و اتحاد از دست رفته کمکی کند.
گردانندگان دستگاه ورزش و فدراسیون فوتبال در یکی از سخت ترین پیچ های تاریخ ایستاده اند؛ سوال این است که آیا خواهند توانست از این گذرگاه دشوار عبور کرده و با انتخاب درست، آرامش و اعتماد را به تیم ملی و هواداران پرتعدادش بازگردانند یا کماکان با آزمودن گزینه های اشتباه و امتحان پس داده بر طبل ادامه ناکامی و افزایش جدایی ملت از تیم ملی خواهند کوبید.

اختصاصی خبرگزاری پارس فوتبال – فرزاد بیگی

خرید بلیط اتوبوس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *