بالا
ورود به حساب کاربری
ثبت نام کنید
ارسال این مطلب برای دوستان

حمله تند یار غار عادل فردوسی پور به مهدی تاج پس از رفتار جنجالی در صدا و سیما !

نقدی بر رفتارهای زننده مهدی تاج در مقابل جواد خیابانی به قلم فرزاد بیگی

نویسنده : ParsFootball NewsAgency
تعداد نظرات کاربران : 0 نظر
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۷ دی ۱۴۰۱ | ۱۴:۴۶

مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال ایران، بعد از اتمام کار تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی بالاخره در تلویزیون حاضر شد تا پاسخ‌گوی ابهامات موجود درباره تیم ملی باشد. تاج که پیش‌ازاین هم نشان داده بود علاقه‌ای ندارد به غیر از تلویزیون با جایی مصاحبه کند، این بار برنامه موردعلاقه‌اش برای گفت‌وگو را هم تعیین کرد تا شاید فضای به‌مراتب آرام‌تری را تجربه کند. نتیجه این شد که مخاطب، شاید طبق چیزی که انتظار می‌رفت، از صحبت‌های مهدی تاج قانع نشد تا یکی از حاضران در برنامه (حمید محمدی یار غار و مجری عادل فردوسی پور در برنامه فوتبال 120) با شکواییه ای مستدل، مستند و البته دلسوزانه همه آنچه خیابانی می بایست به تاج می گفت و نگفت را به زبان آورد و درباره پیامدهای فاجعه بار اداره فوتبال با روند موجود، هشدار داد.

خبرگزاری فوتبال ایران پارس فوتبال دات کام :

ظاهرا توجیهات و دفاعیات کاملا مستند، مستدل و منطقی جناب «نایب رئیس اول» فدراسیون فوتبال افاقه نکرده و اینبار شخص رئیس فدراسیون برای تکمیل آن فرمایشات و تسریع در شفاف سازی و اقناع عمومی وارد میدان شده بود. با توپ پر و با انبانی انباشته از توجیه، تهاجم و تحقیر. باز گلی به گوشه جمال آقای «نبی» که بهرحال در بیان نظرات محیرالعقولش، نه از دایره ادب و اخلاق خارج شد، نه غیر از «شعور مخاطب»، به کسی و چیز دیگری توهین کرد. جناب رئیس اما به سیاق چند وقت اخیر، شمشیر را از رو بسته بود. از همان آغاز و از زبان بدنش در نخستین فریم های تصویر پیدا بود که بقصد تحقیر سوال کنندگان و نادیده گرفتن نظرات و نگرانی های مخاطبان درباره شرایط تیم ملی به تلویزیون آمده است.


حالت تهاجمی اش در برابر مجریان برنامه و توهین های ناظر به سن و سال، فهم و درک و احساسات آنها نشان می داد که برای یک نبرد تمام عیار وارد استودیو شده و در رسیدن به مطلوب و به دست گرفتن صحنه از هر ابزاری استفاده خواهد کرد. تاج همان سر چراغی با تشبیه خیابانی و مجیدی به «روباه و دم» اثبات کرد که برای پیروز شدن، در هیچ حد و مرزی متوقف نخواهد شد. نه الزامات رسانه فراگیر تلویزیون مانعش می شوند و نه معذوریت های انسانی زبانش را خواهند بست. شیوه ای مسبوق به سابقه که قبلتر هم به تکرار و در برابر افراد مختلف از ایشان دیده شده بود.
تشبیه نتایج تیم ملی با سرنوشت عربستان و قطر و از آنها عجیبتر ممالک اروپایی، جز این که باعث انزجار بیننده می شد؛ هیچ ثمر دیگری نداشت. همه در جام جهانی دیدیم که حتی عربستان طرحی نو در انداخته و با اتخاذ راهبردی منطبق بر بضاعت انسانی و پیشینه فوتبالش رشدی قابل تأمل داشته است. مسأله فقط پیروزی بر قهرمان جهان نیست. آنچه در قطر دیده شد، زیر و زبر شدن دیدگاه عربستانی ها و نمایش فوتبالی مدرن و قابل احترام بود. تحولی که قبلتر نشانه های آن را در تقابل با باشگاه هایشان دیده بودیم. پیداست که آنها نیز بالاخره جاده پیشرفت را یافته و در مسیر کره و ژاپن قرار گرفته اند. گذشته از اینها قیاس مع الفارق سرنوشت نیمکت تیم ملی با نیمکت های کرواسی، آلمان و انگلستان بیش از آنکه شایسته جدی گرفتن و درخور یافتن پاسخ باشد؛ به طنز تلخ و بی وقتی شباهت داشت که از سر استیصال بر زبان بالاترین مقام فوتبال مملکت جاری شده بود.


مع الاسف نسخه ی دوشنبه شبیِ تاج، بر خلاف ظاهر جنجالی و رفتار مغرورانه اش، به آدم شکست خورده ای می ماند که با درشت گویی، توهین، فرافکنی و قلب حقیقت در پی به دست گرفتن صحنه، مرعوب کردن مجریان و دهن کجی به مردم است. آقای رییس که به شدت با فشار اصحاب رسانه و افکار عمومی روبروست، سعی در القای این موضوع داشت که کمافی السابق به پشتیبانی یاران پیدا و پنهانش اطمینان دارد و به سبب همین پشت گرمی، کمترین ارزشی برای منتقدان و صدای بلند و فراگیرشان قایل نیست.
این داستان تلخی بی پایان و درد بی درمان فوتبال ایرانی است. جناب مهندس به بهای ذبح اخلاق و در تنگنا قرار دادن سوال کنندگان، از مواجهه با حقیقت و واقعیت طفره می رود و نایب رییس اول ایشان، مخالفان وضع اسفناک موجود را «ربات» می داند. بدیهی ست که در فقدان مجمع و هیأت رییسه مستقل، مطلع و مطالبه گر؛ یکه تازی و کژتابی حضرات ادامه یافته و امورات فوتبال محتضر ایرانی به همان سیاق سابق ادامه خواهد داشت. با این حال اگر این دوستان تصور می کنند با این شیوه موفق خواهند شد منتقدان را وادار به سکوت کرده و موضوع را در جهت ادامه حضور مادام العمرشان، مشمول گذر زمان خواهند کرد، سخت در اشتباه هستند. دیدید که حتی تذکر مصلحت اندیشانه ی جواد خیابانی مبنی بر «کفایت مذاکرات» در باب مهدی تاج؛ ( که احتمالا از سوی زعمای برنامه به وی ابلاغ شده بود و بر خلاف نظر شبکه؛ بطور اتفاقی به گوش مردم رسید) حتی نیم ساعت هم دوام نیاورد و فی المجلس یکی از حاضران در برنامه (حمید محمدی یار غار و مجری عادل فردوسی پور در برنامه فوتبال 120) با شکواییه ای مستدل، مستند و البته دلسوزانه همه آنچه خیابانی می بایست به تاج می گفت و نگفت را به زبان آورد و درباره پیامدهای فاجعه بار اداره فوتبال با روند موجود، هشدار داد.


جناب رییس شاید به سبب بی توجهی به همه حد و مرزها موفق شده باشد از دیوار نه چندان بلند جواد خیابانی و همکار محجوب و جوانش عبور کند؛ اما قطعا در پیشگاه وجدان عمومی و الزامات اخلاقی بازنده مطلق این گفتگوی نسبتا طولانی بود. باید دید او و همکارانش تا کجا به این مسابقه سقوط و انحطاط ادامه خواهند داد و در کدام منزلگاه متوقف خواهند شد. کاش تا هنگام توقف چیزی از فوتبال بی نوای ایرانی باقی مانده باشد.

اختصاصی خبرگزاری پارس فوتبال – فرزاد بیگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *