بالا
ورود به حساب کاربری
ثبت نام کنید
ارسال این مطلب برای دوستان

سپاهان هم همراه استقلال و پرسپولیس شد ؛ حق پخش حق باشگاه هاست

محمدرضا ساکت : حق پخش تلویزیونی حق مسلم باشگاه هاست

نویسنده : خبر گزاری پارس فوتبال دات کام
تعداد نظرات کاربران : 0 نظر
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ | ۸:۴۲
محمدرضا ساکت مدیرعامل سپاهان

مدیرعامل باشگاه سپاهان تاکید کرد که صدا و سیما برای پخش مسابقات فوتبال باید حق پخش این رویدادها را از باشگاه‌ها بخرد.

خبرگزاری فوتبال ایران پارس فوتبال دات کام :

مدیرعامل باشگاه سپاهان تاکید کرد که صدا و سیما برای پخش مسابقات فوتبال باید حق پخش تلویزیونی این رویدادها را از باشگاه‌ها بخرد.

محمدرضا ساکت مدیرعامل باشگاه سپاهان در حاشیه مراسم معارفه کادر فنی تیم‌های مختلف باشگاه اینطور حرف‌هایش را آغاز کرد:

امروز یک سوم تیم‌های ورزشی ما که در ورزش قهرمانی ما هستند، کادر فنی، اداری و اجرایی جدیدشان معرفی و از برترین‌های سال گذشته تقدیر شد. سال گذشته ما 93 تیم ورزشی داشتیم و 2400 ورزشکار. 93 پسر ورزشکار ما به تیم ملی راه پیدا کردند و 57 ورزشکار دختر ما. رسالت بزرگ باشگاه فولاد سپاهان به عنوان یک اسپورت کلاب نه فوتبال کلاب توجه به همه رشته هاست که امروز یک سوم آن تیم‌ها در قالب ورزش قهرمانی معارفه شدند و از آنها تقدیر به عمل آمد.

ساکت درباره اینکه آیا برنامه‌ای برای 70 سالگی تیم فوتبال سپاهان با دعوت از باشگاه های معتبر فوتبال دنیا دارد یا خیر بیان کرد:

به نکته خوبی اشاره کردید. برای اولین مرتبه است که از طریق برنامه و دوربین شما این موضوع را می‌گویم. سال آینده 70 سالگی باشگاه سپاهان است. باشگاهی که با نام شاهین کارش آغاز شد و بعدها به نام سپاهان تغییر کرد و سال‌هاست که به عنوان قطبی از فوتبال کشور در کنار باشگاه‌های دیگر فعالیت می‌کند. برنامه ویژه‌ای را برای هفتاد سالگی در نظر داریم که یکی از آنها در حوزه فوتبال است. هر روز پیمان‌های خواهرخواندگی ما در حال افزایش است. تا این لحظه که من با شما صحبت می‌کنم علاقمندی به برگزاری بازی‌های دوستانه با باشگاه زنیت سن پترزبورگ و همچنین باشگاه اسپورت سنگال و النجف عراق وجود دارد و صحبت‌هایی برای برگزاری بازی دوستانه انجام شده است. طبیعتا برنامه‌ریزی ویژه خواهیم داشت و از ظرفیت های بین المللی خود و کادرمان استفاده خواهیم کرد و در زمان خودش این برنامه‌ها اعلام می‌شود.

ساکت در واکنش به این سوال که آیا سیاست باشگاه حضور دوباره در رقابت‌های جام باشگاه‌های جهان است یا خیر توضیح داد:

به هر حال یکی از افق های بلند باشگاه سپاهان همین موضوع است. این علاقمندی به طور جدی وجود دارد و افق مجموعه ما در این مسیر است.

ساکت درباره چشم انداز باشگاه در دو رشته والیبال و فوتبال چیست، اینگونه واکنش نشان داد:

افول والیبال اصفهان در ده سال گذشته باعث شده که والیبالیست‌های بومی کمی داشته باشیم و این موضوع در تیم والیبال سال گذشته سپاهان مشهود بود. به همین دلیل با برنامه‌ریزی‌ جدید، تقویت کادر فنی و انتقال دانش برتر والیبال را در دستور کار قرار دادیم و تلاش‌مان این است که استعدادهای جدیدی را شناسایی کنیم، پرورش دهیم و به والیبال سپاهان و ایران اضافه کنیم.

او سپس درباره فوتسال نیز گفت:

به جهت تنوع تیم‌های فوتسال جمع بندی در هیئت مدیره بدین صورت بود که دیگر در این زمینه فعالیت نداشته باشیم.

سوال بعدی از مدیرعامل باشگاه سپاهان درباره چالش ایجاد شده میان دوباشگاه استقلال و پرسپولیس با صدا و سیما بود. ساکت در واکنش به این سوال که در این دعوا باشگاه سپاهان کدام طرف ماجرا می‌ایستد بیان کرد:

من اعتقاد دارم هر رویداد ورزشی محصول تولیدی یک باشگاه است و آن باشگاه مالک آن رویداد است و هر کسی می‌خواهد آن رویداد را پخش کند باید خریداری کند. مالکیت بازی استقلال و سپاهان در هفته اول از آن باشگاه استقلال بود. این قانون ورزش فوتبال حرفه ای است و ما هم اعتقاد داریم که باید به این حق و قانون باشگاه‌ها عنایت بشود. این کارگروهی هم که تشکیل شده ما هم حضورداریم و هم دوش سایر باشگاه‌ها برای احقاق حقوق حقه باشگاه‌ها و البته حقوق خودمان تلاش خواهیم کرد.

او سپس با رد ادعای سازمان صدا و سیما درباره پرداخت حق پخش تلویزیونی مسابقات فوتبال اینطور توضیح داد و تاکید کرد:

من باید این را توضیح بدهم. این یک جواب بی ربط است. در برنامه توسعه چهار ساله که معمولا طراحی می‌شود، یک بحثی مطرح شده که صدا و سیما از محل تبلیغاتی که در حین مسابقات ورزشی انجام می‌شود عددی را به عنوان تبلیغات ورزشی به وزارتخانه بدهد. که حالا من شنیده‌ام 15 میلیارد است که عدد بسیار پایینی است؛ تا وزارتخانه این عدد را به فدراسیون‌ها بدهد و فدراسیون‌ها هم به باشگاه‌ها بدهند. که البته این اتفاق نیفتاده است. اگر پولی به وزارتخانه داده شده چرا وزارتخانه این پول را به سازمان لیگ و باشگاه‌ها نداده است؟

او سپس با تاکید حرف‌هایش را از سر گرفت و گفت:

ضمن اینکه این حق پخش نیست. این وجهی است که ناشی از درآمدهای حاصل از تبلیغات در حین مسابقات ورزشی است. صحبت ما حق پخش است. مبلغی است که باید به تولید کننده محصول یک باشگاه که رویداد و مسابقه است، بدهند. صدا و سیما باید این را به باشگاه‌ها بدهد و خریداری کند. این نقطه تفاوت است. حق پخش واقعی یعنی اینکه تولید کننده باشگاه است؛ تولید مسابقه ورزشی است و خریدار هم کسی است که می‌خواهد این رویداد را پخش کند. پس بایستی بیاید با باشگاه قرارداد ببندد و پول به باشگاه پرداخت کند. این به عنوان یک اصل قطعی در عرصه بین المللی وجود دارد. ما در کارگروهی که تشکیل شده در کنار بقیه باشگاه‌های بزرگ ایران مثل استقلال، پرسپولیس، تراکتور، گل‌گهر، فولاد خوزستان و بقیه عزیزان تلاش می‌کنیم حقوق حقه باشگاه‌ها را با مسیری که طراحی می‌شود احیا کنیم.

سوال بعدی از محمدرضا ساکت مدیرعامل سپاهان درباره مطالبه هواداران این تیم برای پخش HD بازی‌های این تیم از شبکه اصفهان بود که او اینطور به این سوال پاسخ داد:

واقعیت این است که مجموعه شرکت فولاد مبارکه با درخواست باشگاه در این زمینه کمک‌هایی به صدا و سیما داشته که البته هر موقع شرکت فولاد مبارکه تشخیص بدهد در این مورد به طور دقیق اطلاع رسانی خواهیم داشت. ولی این اتفاق افتاده است. این توقع را ما هم از صدا و سیما مرکز اصفهان داریم که در مورد بهتر شدن کیفیت تصاویر و دوربین‌هایش تلاش کند. البته این را هم بگویم که بچه‌های فنی صدا و سیما با دست خالی بیشترین تلاش را می‌کنند. من از همینجا به آنها دست مریزاد می‌گویم. ولی از مسئولان صدا و سیما انتظار داریم در مورد بهبود امکانات و کیفیت تجهیزات تلاش کنند.

محمدرضا ساکت که نامزد هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال نیز در انتخابات پیش رو شده، در واکنش به این سوال که آیا اگر انتخاب شود تلاش می کند که فناوری VAR را به لیگ برتر برساند اضافه کرد:

دقیقا این کار شدنی است؛ حتی از طریق شرکت های دانش بنیان در داخل کشور قابل طراحی است و البته اخذ تاییدیه فیفا. آنچه در فروردین امسال در ورزشگاه نقش جهان انجام دادیم موضوعی در همین راستا بود ولی متاسفانه فدراسیون فوتبال ما را هم 20 میلیون جریمه کرد. ما به صورت آفلاین از طریق یک شرکت دانش بنیان ایرانی، بدون اینکه اصلا داور در جریان باشد و بدون اینکه در مسابقه تاثیربگذارد، این فناوری را تست کردیم. قبل از تست هم با فدراسیون مکاتبه کردیم، ولی متاسفانه فدراسیون با ما خشمگینانه برخورد کرد که چرا در مسیر خودکفایی حرکت کردید! ما حتی به فدراسیون گفتیم شما می‌توانید از شرکت‌های دانش بنیان حمایت کنید. که اتفاقا همین موضوع امسال جزو شعارهای محوری حضرت آقا بود؛ این دقیقا همان کاری است که به نظر می‌رسد فدراسیون می‌تواند در آن قدم بردارد. من امیدوارم شرایط فدراسیون به سمتی برود که محصولات مورد نیاز باشگاه ها را از طریق شرکت های دانش بنیان بومی سازی کند. ما خودمان چند محصول را بومی سازی کرده‌ایم؛ از جمله دستگاه توپ انداز که در دوران کی‌روش این دستگاه را از ایتالیا خریداری کردیم و آقای بیرانوند پیش از جام جهانی با این دستگاه تمرین می‌کرد. ما این فناوری را امروز بومی سازی کردیم و باشگاه ها می توانند از آن استفاده کنند. این روزها یکی از مشکلات ما جی پی اس است. همینجا اعلام می کنم که ما از طریق شرکت‌های دانش بنیان در حال تولید جی پی اس هستیم و شرکت فولاد مبارکه هم پشتیبان ماست. در مورد وی ای آر هم قدم برداشتیم و الان هم آمادگی داریم. امیدواریم فدراسیون هم دراین زمینه جدی باشد.

درنهایت سوال پایانی از مدیرعامل سپاهان درباره عدم حضور تماشاگران در بازی هفته ابتدایی لیگ بود و اینکه آیا باشگاه سپاهان زیرساخت‌های مورد نیاز برای فراهم کردن شرایط ورود زنان به ورزشگاه‌ها را دارد یا خیر که ساکت در واکنش به این سوال اینطور پاسخ داد:

ما هیچ بحثی را در مورد اینکه چرا بازی ها بدون تماشاگر برگزار شد، نداشته‌ایم. موضوع سامانه ها مطرح شد و موضوعی که شما گفتید را اطلاع ندارم. ما تابع مقررات و مصوبات مسئولین، سازمان لیگ و شورای تامین هستیم و هر تصمیمی بگیرند انجام خواهیم داد.

خرید بلیط اتوبوس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *