بالا
ورود به حساب کاربری
ثبت نام کنید
ارسال این مطلب برای دوستان

امکانات ورزشگاه های قطر برای جام جهانی و هزینه ساخت آنها

نویسنده : ParsFootball Multimedia News
تعداد نظرات کاربران : 0 نظر
تاریخ انتشار : شنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۱ | ۱۲:۳۷
امکان سقف های متحرک در ورزشگاه های قطر و استفاده از صفحات خورشیدی
خبرگزاری فوتبال ایران پارس فوتبال دات کام :

تا شروع جام جهانی قطر کمتر از 6 ماه مانده است و تب و تاب آن رفته رفته بیشتر هم می‌شود. جام جهانی فوتبال در کنار مسابقات المپیک، به عنوان بزرگ‌ترین رویداد ورزشی جهان شناخته می‌شود و با نزدیک شدن به آن، حتی کسانی که به ورزش فوتبال هم علاقه ندارند، تحت تاثیر این تورنمنت قرار می‌گیرند؛ چرا که در ماه‌های آذر و آبان از تبلیغات تلویزیونی گرفته تا صحبت‌های مردم، بسیاری‌شان به جام جهانی مرتبط است.

بدون شک نزدیک بودن قطر به ایران باعث شده بسیاری از ایرانی‌ها هم به فکر شرکت در مسابقات جام جهانی قطر بیوفتند. با توجه به حجم تقاضایی که از سوی ایرانی‌ها برای شرکت در مسابقات جام جهانی قطر وجود دارد، تورهای جام جهانی متنوعی برگزار خواند شد که افراد با توجه به شرایطشان بتوانند در رقابت‌های جام جهانی 2022 شرکت کنند. بنابراین اگر شما هم از علاقمندان جام جهانی هستید با تور جام جهانی قطر می‌توانید مسابقات را از نزدیک ببینید.

 

اکنون قطر به عنوان نخستین کشور عربی این نقش مهم را برعهده دارد که برای نخستین بار در خاورمیانه میزبان بیست و دومین دوره از جام جهانی شود. شاید میزبانی چنین تورنمنت بزرگی در یک کشور که وسعتش حدودا نصف استان بوشهر است دشوار به نظر برسد، اما شواهد اینطور نشان می‌دهد که قطر آمادگی لازم را برای برگزاری این مسابقات دارد. یکی از مهم‌ترین‌ شرایط میزبانی جام جهانی، داشتن استادیوم‌های استاندارد است. استادیوم‌هایی که هم حداقل ظرفیت لازم برای حضور تماشاگران را داشته باشند و هم از به روزترین فناوری‌های حاضر پیروی کنند. آنطور که شواهد نشان می‌دهد قطر موفق به انجام چنین کاری شده است، اما اگر می‌خواهید درباره امکانات استادیوم ‌های قطر، هزینه‌ ساخت استادیوم های قطر و سایر اطلاعات مرتبط با آن بیشتر بدانید، به خواندن این مطلب ادامه دهید.

تصویری از همه استادیوم های قطر برای جام جهانی

تصویری از همه استادیوم های قطر برای جام جهانی

 

استادیوم‌های قطر پیش از جام جهانی 2022

در سال 2010 بود که از میان کشورهای کره جنوبی، آمریکا، ژاپن و استرالیا، قطر توانست میزبانی جام جهانی 2022 را به‌دست بیاورد، اما تا قبل از اینکه قطر به عنوان میزبان بیست و دومین دوره از مسابقات جام جهانی انتخاب شود، در این کشور استادیوم‌های فوتبال بزرگ و شناخته‌ شده زیادی وجود نداشت. در واقع استادیوم بین المللی خلیفه اولین و مهم‌ترین استادیوم قطر به شمار می‌رفت که در سال 1976 میلادی ساخته شده بود، اما نکته‌ای که وجود دارد این است که حتی این استادیوم هم در سال 2017 به منظور بهره‌مندی از استانداردهای لازم، مورد بازسازی قرار گرفت. علاوه بر استادیوم خلیفه، استادیوم احمد بن علی نیز دومین استادیوم شناخته شده در قطر بود که آن‌ هم برای بازی های جام جهانی 2022 مورد بازسازی قرار گرفت.

 ساخت استادیوم ‌های جدید در قطر

به غیر از دو استادیوم نام برده، 6 استادیوم دیگر در قطر ساخته‌ شدند تا مجموعا 8 استادیوم برای این دوره از رقابت‌ها آمادگی میزبانی تیم‌های ملی را داشته باشند. به نقل از worldatlas قطر یکی از 3 کشور ثروتمند در جهان محسوب می‌شود، بنابراین جای تعجب ندارد اگر این کشور در عرض چند سال استادیوم‌های با شکوه و فوق پیشرفتهای را بسازد یا بازسازی کند. البته که تا پیش از جام جهانی، نیازی به ساخت چنین استادیوم‌های بزرگی در قطر وجود نداشت و همچنین قرار است پس از اتمام بیست و دومین دوره جام جهانی، بسیاری از این استادیوم‌ها کاهش ظرفیت دست کم 20.000 نفری پیدا کنند یا تغییر کاربری بدهند! برای مثال استادیوم راس ابو عبود یا همان استادیوم 974، متشکل از 974 کانتینر است که بعد از اتمام جام جهانی به طور کامل تجزیه می‌شود.

معرفی استادیوم ‌های قطر در جام جهانی 2022

از آنجایی که ممکن است شناختی از استادیوم‌های قطر نداشته باشید، پیش از معرفی امکانات ‌آن‌ها به طور اجمالی مروری بر اسامی و اطلاعات کلی آن‌ها خواهیم داشت.

 

نام استادیوممحل ساختظرفیت (نفر)
الجنوبوکره40.000
احمد بن علیالریان40.000
خلیفهدوحه40.000
شهر آموزشالریان40.000
راس ابو عبد (974)دوحه40.000
الثمامهدوحه40.000
البیتالخور60.000
لوسیلدوحه80.000

 

 

ویژگی و امکانات استادیوم ‌های قطر در جام جهانی

استادیوم های قطر برای جام جهانی غالبا از سال‌های 2017 تا 2021 ساخته یا بازسازی شده‌اند. بنابراین ما با وزشگاه‌های نوسازی مواجه هستیم که ویژه جام جهانی آماده هستند.

کمی جلوتر اسامی و ویژگی اختصاصی برخی از این استادیوم‌ها را توضیح می‌دهیم، آنچه میان تمامی این ورزشگاه‌ها مشترک است و دولت قطر تاکید زیادی در آن داشته، پایدار بودن این استادیوم‌ها بوده است. پایدار بودن استادیوم‌های قطر به این معنی است که ساختن این استادیوم‎ها به طور مستقیم یا غیر مستقیم به طبیعت کمک می‌کند و آسیبی به محیط زیست وارد نمی‌کند. البته انتقادات فراوانی هم در این باره وجود دارد. برای مثال طبق سایت خبرگزاری رویترز تمامی آنچه قطر درباره پایدار بودن استادیوم‌هایش ادعا کرده است صحت ندارد و برخی از آن‌ها صرفا جنبه تبلیغاتی داشته‌اند. به هر حال در ادامه شما را با ویژگی این استادیوم‌ها آشنا می‌کنیم.

استادیوم ‌های قطر در تمامی طول سال قابل استفاده هستند

قطر در این 8 استادیوم از سقف‌هایی استفاده کرده است که قابلیت باز و بسته شدن دارند و از فناوری خنک سازی پیشرفته‌ای استفاده می‌کنند که در تصویر زیر می‌توانید نمونه‌ای از آن را مشاهده کنید. بنابراین باتوجه به آب و هوای گرم و خشک غالب در قطر، وضعیت جوی، نگرانی جدی برای ورزشکاران تلقی نمی‌شود.

عکس تکنولوژی خنک ساز در استادیوم های قطر

عکس تکنولوژی خنک ساز در استادیوم های قطر

 

 

استفاده از مترو دوحه برای جابه جایی فن‌های استادیوم

مترو دوحه بسیار سریع و مدرن است و در خطوطش، ایستگاه‌هایی دارد که درست در ورودی استادیوم‌ های قطر ساخته شده است. از این جهت هزاران فن از طریق این متروها جابه‌جا شده‌اند. یکی دلایل این اقدام کاهش تردد وسایل نقلیه باربری که با سوخت فسیلی کار می‌کردند بود، زیرا با این کار به نوعی از آلودگی هوا جلوگیری می‌کردند.

تجزیه پذیر بودن استادیوم‌ های جام جهانی قطر

اینکه بتوان اجزا مختلف یک استادیوم را جدا کرد امری دور از ذهن و مشکل نیست، اما اینکه بتوان یک استادیوم را به طور کامل و در سریع‌ترین زمان ممکن تجزیه کرد چرا. استادیوم 974 همانطور که از نامش مشخص است، از 974 کانتینر ایجاد شده است. همچنین پس از اتمام بازی‌ها، بخش قابل توجهی از تجهیزات ورزشگاه به بیمارستان، مدارس، هتل و کشورهای در حال توسعه اهدا خواهد شد.

عکسی از استادیوم ۹۷۴ قطر برای جام جهانی

عکسی از استادیوم ۹۷۴ قطر برای جام جهانی

 

 

استفاده از مواد بازیافتی در ساخت استادیوم های جام جهانی قطر

به نقل از نشریه ورزشی AS حدودا 15 درصد از قطعات استادیوم‌ های جام جهانی قطر متشکل از مواد بازیافتی هستند. همچنین رنگ‌های به کار رفته در محیط فضای داخلی استادیوم‌ها فاقد مواد سمی است و برای افزایش بازتاباندگی نور از رنگ‌های روشن در فضای بیرونی استادیوم‌ها استفاده کرده‌اند.

استفاده از 850.000 متر مربع از فضای سبز

به کار گیری از فضای سبز در اطراف استادیوم‌های قطر، یکی از روش‌هایی است که برای خنک کردن هوای اطراف استادیوم مورد استفاده قرار گرفته است. همچنین برخی از این فضاهای سبز، مانند فضای سبز اطراف استادیوم الثمامه، صرفا از گیاهان بومی قطر تشکیل است. گفته می‌شود مجموعا 850.000 متر مربع فضای سبز در استادیوم‌های قطر فضای سبز استفاده شده است که این رقم معادل 121 زمین فوتبال است.

اتاق‌های VIP در استادیوم

یکی از لوکس‌ترین و گران قیمت ترین اقامتگاهی که گردشگران در جام جهانی 2022 می‌توانند تجربه کنند نه هتل‌های 5 ستاره این کشور است و نه کابین‌ کشتی‌های کروز قطری؛ بلکه اتاق‌هایی هستند که در دل استادیوم قرار گرفته‌اند و هواداران می‌توانند با کنار زدن پرده‌های اتاق خود به تماشای فوتبال بپردازند. در حال حاضر این اتاق‌های VIP در استادیوم‌ 60 هزار نفری البیت دیده می‌شود و کرایه این اتاق‌ها قیمت فوق العاده نجومی دارد.

تصویری از اتاق های وی آی پی در استادیوم البیت قطر

تصویری از اتاق های وی آی پی در استادیوم البیت قطر

 

مصرف کمتر انرژی و آب در استادیوم‌ های قطر

پایدار بودن یک جاذبه، مکان و در اینجا استادیوم، گاها به معنای ذخیره پول بیشتر نیست و بلکه برعکس، گاها برای مراقبت از محیط زیست باید هزینه‌های بیشتری پرداخت کرد. در استادیوم‌های قطر از فناوری کربن خنثی استفاده شده است و فاقد آلاینده‌های کربنی و گازهای گلخانه‌ای است. همچنین گفته می‌شود در این استادیوم‌ها 40 درصد آب بیشتری ذخیره می‌شود ( با استفاده از بازیافت و تصفیه آب‌های مورد استفاده در سیستم‌های خنک کننده، سرویس‌های بهداشتی و… ).

استفاده از صفحات خورشیدی برای تامین برق

در سقف‌های متحرک استادیوم‌ های جام جهانی قطر صفحات خورشیدی قرار داده شده است که می‌تواند انرژی خورشیدی را به انرژی الکتریکی تبدیل کند. این تبدیل انرژی به قدری کافی خواهد بود که بخش قابل توجهی از برق استادیوم تامین شود. جدا از ورزشگاه‌، حتی اتوبوس‌هایی که شما را از محل سکونت‌تان به ورزشگاه‌ها می‌رسانند نیز برقی هستند و از پنل‌های خورشیدی برای شارژ شدن استفاده می‌کنند.

امکان سقف های متحرک در ورزشگاه های قطر و استفاده از صفحات خورشیدی

امکان سقف های متحرک در ورزشگاه های قطر و استفاده از صفحات خورشیدی

 

استادیوم های جام جهانی قطر دسترس پذیر هستند

بلیط‌های بازی‌های جام جهانی قطر در چندین گروه‌ بندی مختلف به فروش می‌روند که یکی از این گروه بندی‌ها ویژه افراد معلول است. به این معنا که در هر 8 استادیوم‌ قطر جایگاه‌های ویژه‌ای برای افراد معلول در نظر گرفته شده است که از دسترسی پذیری‌های خاصی برخوردارند. در تصویر زیر اتاق‌های ویژه‌ای را مشاهده می‌کنید که ویژه بیماران اوتیسمی ساخته شده است.

اتاق ویژه بیماران اوتیسمی، از جمله امکانات متنوع در ورزشگاه های قطر

اتاق ویژه بیماران اوتیسمی، از جمله امکانات متنوع در ورزشگاه های قطر

 

امکان سفارش غذا در استادیوم

اگر حین تماشای بازی‌ های جام جهانی قطر، هوس نوشیدنی یا خوراکی کردید نیازی نیست از جایتان بلند شوید، در صف کیوسک اغذیه فروشی بروید و صحنه‌ مهمی از بازی را از دست بدهید! از امکانات استادیوم های قطر این است که با دانلود برنامه  Asapp می‌توانید با اینترنت و به طور آنلاین خوراکی مدنظرتان را سفارش بدهید تا درست در جایگاهی که نشستید آن را تحویل بگیرید.

 

برنامه asapp برای سفارش آنلاین غذا در استادیوم های قطر

برنامه asapp برای سفارش آنلاین غذا در استادیوم های قطر

 

ایستگاه‌های شارژ و وای فای

ال پالم (Elpalm)، شبیه به درختان نخل هوشمندی هستند که گردشگران در اطراف استادیوم می‌توانند آن‌ها را پیدا کنند و زیرسایشان بنشینند. البته علاوه بر سایه این درختان هوشمند، گردشگران می‎توانند گوشی‌های خود را با کابل یا بدون سیم (در صورت پشتیبانی کردن گوشی)، تلفن همراه خود را شارژ کنند و از وای فای رایگان بهره‌ ببرند. ضمن اینکه Elpalm‌ها صفحات خوردشیدی دارند که نور خورشید را تبدیل به انرژی الکتریکی می‌کنند.

تصویری از درختان هوشمند مخصوص شارژ تلفن همراه در قطر

تصویری از درختان هوشمند مخصوص شارژ تلفن همراه در قطر

مرکز خرید و کلینیک درمانی در استادیوم قطر

لوسیل بزرگ‌ترین استادیوم در جام جهانی قطر است که ظرفیت 80 هزار نفری دارد. گفته می‌شود پس از اتمام مسابقات ظرفیت این استادیوم به نصف کاهش پیدا می‌کند و مراکز ورزشی، کلینیک درمانی، پاساژ، موسسه‌های آموزشی، کافه و رستوران در بخش‌های مختلف این استادیوم ایجاد خواهد شد. باتوجه به آنچه گفته شده است فوتبال قطر نیازی به این ورزشگاه‌های بزرگ ندارد و تبدیل کاربری آن یکی از جالب‌ترین اقدامات برای متحمل نشدن‌های ضررهای محتمل است.

گران قیمت‌ترین جام جهانی تاریخ

زمانی که یک کشور میزبانی یک رویداد ورزشی بزرگ مثل المپیک یا جام جهانی را متقبل می‌شود، هزینه‌های کلانی را باید صرف آماده سازی میزبانی‌اش کند. قطر نیز از این قاعده مثتنی نیست و هزینه‌های کلانی را تاکنون برای جام جهانی 2022 پرداخت کرده است. هزینه‌های بی‌سابقه‌ای که تفاوت بسیار زیادی با دوره‌های پیشین دارد و حتی با احتساب تورم جهانی، هزینه 220 میلیارد دلاری قطر برای جام جهانی 2022 تامل برانگیز است. برای متوجه شدن تفاوت این رقم، بد نیست آن را با هزینه‌های پیشین جام جهانی مقایسه کنیم.

  • 1998، جام جهانی فرانسه: 2.3 میلیارد دلار
  • 2002، جام جهانی ژاپن: 7 میلیارد دلار
  • 2006، جام جهانی آلمان: 4.3 میلیارد دلار
  • 2010، جام جهانی آفریقای جنوبی: 3.6 میلیارد دلار
  • 2014، جام جهانی برزیل: 15 میلیارد دلار
  • 2018، جام جهانی روسیه: 11.6 میلیارد دلار
  • 2022، جام جهانی قطر: 220 میلیارد دلار

هزینه ساخت استادیوم های قطر در جام جهانی

از هزینه 220 میلیارد دلاری قطر برای جام جهانی، حدود 6.5 تا 10 میلیارد دلار آن صرف ساختن و بازسازی 8 استادیوم‌ شده است. رقم این هزینه‌ها نیز مانند آنچه در تیتر قبلی گفته شد از رسانه ورزشی frontofficesports نقل قول شده است. برخی رسانه‌ها هم مانند arabianbusiness حداقل هزینه ساخت استادیوم‌ها را بیشتر تخمین زدند و آن را حدود 8 تا 10 میلیارد دلار شمرده‌اند. اکنون به هزینه تقریبی ساخت ورزشگاه های قطر به طور جداگانه می‌پردازیم.

  • هزینه بازسازی استادیوم احمد بن علی: 360 میلیون دلار
  • هزینه ساخت استادیوم البیت قطر: 847 میلیون دلار
  • هزینه ساخت استادیوم الجنوب قطر: 655 میلیون دلار
  • هزینه ساخت استادیوم الثمامه قطر: 342 میلیون دلار
  • هزینه ساخت استادیوم شهر آموزش: 700 میلیون دلار
  • هزینه بازسازی استادیوم بین المللی خلیفه: 374 میلیون دلار
  • هزینه ساخت استادیوم لوسیل قطر: 767 میلیون دلار
  • هزینه ساخت استادیوم 974 قطر: نامعلوم

 

و در نهایت…

در این مطلب با امکانات ورزشگاه های جام جهانی قطر و هزینه‌ای که بابت ساخت‌شان پرداخت شد، آشنا شدید. جام جهانی 2022 بزرگ‌ترین رویداد ورزشی سال جاری است که از 30 آبان ماه آغاز می‌شود و حدود 1 ماه بعد به پایان می‌رسد. تورنمنتی که برای نخستین بار در یک کشور عربی و یک کشور از خاورمیانه برگزار می‌شود و همچنین به عنوان پرهزینه‌ترین تورنمنت جام جهانی شناخته می‌شود.

استادیوم ‌های قطر در جام جهانی بدون‌ تردید نقش بسیار پررنگی را در این مسابقات بر عهده دارند. قطر در این مسابقات 8 استادیوم فوق مدرن ساخته است که امکانات بی‌نظیر آن‌ها را با یک دیگر مرور کردیم. در آخر اگر مطالب گفته شده برای شما جالب بود می‌توانید آن را برای دیگر دوستان و علاقه مندان به ورزش فوتبال ارسال کنید.

دسته بندی ها : اخبار داغ , رپرتاژ آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *